Koffie met… David!

december 3, 2019

Bij Multitude zijn we niet alleen een hecht team, maar ook allemaal individuen met een eigen verhaal. Samen werken we aan de vooruitgang naar een mooiere en betere toekomst, en helpen we sterke, verantwoorde merken hun duurzame droom te realiseren. Maar waar komt deze passie vandaan? Wat zijn onze persoonlijke beweegredenen om bij Multitude te werken, en vooral, waar streven we naar?

 

Vanaf vandaag kan je iedere week nader kennis maken met Multitude, door de ogen van één van de teamleden. Vandaag; koffie met onze mede-oprichter David de Zwart.

Multitude bestaat alweer bijna 7,5 jaar. Hoe is het allemaal begonnen?
Nick, Roos en ik kennen elkaar al sinds de kunstacademie in Arnhem waar we samen grafisch ontwerp studeerden. We vonden het alle drie interessant om na de kunstacademie nog een verdiepingsslag te maken. Gelukkig kon dat in de vorm van een nieuwe master: ‘Design Cultures’ aan de Vrije Universiteit, als onderdeel van Cultuurwetenschappen. Deze master richtte zich erop om design meer vanuit een sociaal maatschappelijk oogpunt te beschouwen. Het was heel fijn om even twee jaar lang niet meer praktisch met ontwerpen bezig te zijn, maar tegelijkertijd realiseerde ik me ook wel hoe mooi het vak eigenlijk is. Waardoor ik, nadat ik was afgestudeerd, er ook weer met volle overgave in wilde duiken.

Met wat voor missie en visie werd Multitude opgericht?
Met z’n drieën hebben we op toen op de VU samen een onderzoeksproject gedaan. Dat was heel leuk en ging heel goed, waarna we ons zijn gaan oriënteren op een mogelijk vervolg. We studeerden ook af in de tijd dat heel veel ontwerpbureaus alleen maar stageplaatsen of traineeships aanboden. Met zijn drieën hadden we een hele goede klik, en veel energie om samen te gaan ondernemen en een tof ontwerpbureau te beginnen. Dus dat deden we.

We hadden afgesproken om in het eerste jaar alle opdrachten aan te nemen die we konden krijgen en nog niet te kritisch te zijn, zodat we gaandeweg konden ontdekken wat ons wel of niet zou bevallen. Maar eigenlijk merkten we al na een jaar dat we de meeste energie haalden uit het werken voor organisaties die voor een betere zaak bezig waren. Dit was toentertijd best verspreid over de culturele sector maar ook sociale ondernemingen en NGO’s. We merkten vrij snel dat deze projecten ons veel creatieve vrijheid gaven en veel ruimte om dingen te ontdekken en proberen. Uiteindelijk hebben we ons bureau laten groeien vanuit de overtuiging dat ontwerp een belangrijke rol speelt in de groei van impactgedreven organisaties, en hebben we ons daar volledig op toegespitst.

Hoe sta jij hierin centraal als mede-oprichter?
In principe ben ik er verantwoordelijk voor om te zorgen dat de plannen die we maken ook worden uitgevoerd, op verschillende niveaus. Dat kan gaan van bijvoorbeeld business development tot aan de dagelijkse leiding van projecten. Zodat iedereen op de beste manier kan werken, en onze opdrachtgevers weten waar ze aan toe zijn. En vooral ervoor zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan.

Het geeft mij heel veel energie om voor verantwoorde en progressieve organisaties te werken, en van wat ik om mij heen zie, ook mijn collega’s. Dat maakt dat ik iedere ochtend met heel veel plezier naar de studio kom en dat ik het heel tof vind om te zien wat iedereen op zijn scherm heeft staan, en dat deze missie ons allemaal inspireert. De inspiratie is aanstekelijk, om het zo maar te zeggen.

“Vlak voor de geboorte van mijn zoon (1) kocht ik een wake up light. Die gebruik ik nu dus nooit meer. Geen enkele wekker kan tippen aan de biologische klok van een dreumes, haha!”
David de Zwart, mede-oprichter van Multitude

Hoe ziet een gemiddelde dag voor jou eruit?
Vlak voor de geboorte van mijn zoon (1) kocht ik een wake up light. Die gebruik ik nu dus nooit meer. Geen enkele wekker kan tippen aan de biologische klok van een dreumes, haha!

Ik word dus altijd wakker rond 6:30, om dan vervolgens beneden met mijn zoon blokken te bouwen en muziek te maken (lees: de buren wakker te maken). Zodra mijn vriendin Esmé hem naar de dagopvang brengt, ga ik ontbijten en neem ik op mijn telefoon alvast wat mailtjes door, en maak ik een dagplanning voor mezelf. Daarna fiets ik binnen 5 minuutjes naar de studio. Eenmaal op kantoor zet ik meestal nog met mijn jas aan meteen een kopje koffie, omdat ik me altijd verheug op de lekkere koffie in de studio.

Ik probeer altijd zoveel mogelijk afspraken ‘s ochtends in te plannen zodat ik ‘s middags tijd overhoud om achter de computer te zitten voor praktische zaken, zoals het opstellen van offertes of het stroomlijnen van cijfers om de boel te monitoren. Soms zijn er dagen dat ik veel op pad ben en veel afspraken heb, zoals het interviewen van nieuwe medewerkers, of op bezoek bij potentiële opdrachtgevers. Daar krijg ik ook veel energie van!

Op andere dagen spar ik met onze content marketeer over onze projecten en onze eigen marketingkanalen. Dat geeft ook weer leuke, nieuwe inspiratie.

Wat zijn de dingen die je trots maken in het werk dat je doet?
Het meest trots word ik als ik zie dat meerdere collega’s samen aan een tof project of een goede presentatie hebben gewerkt. Ons teamwork en de successen die we daarmee bereiken staan symbool voor de manier waarop wij gezamenlijk onze opdrachtgevers verder helpen. Die goede synergie in het team, daar ben ik erg trots op!

Wat is een bepaald maatschappelijk/sociaal issue waar je persoonlijk pro-actief tegen vecht?
Ik geef incidenteel les op de IMC Weekendschool in Amsterdam West, waar minder bevoorrechte kinderen een kans krijgen om kennis te maken met vakgebieden of professies waar ze via hun eigen familie of kennissen anders niet direct mee in contact zouden komen. Dit is bijvoorbeeld journalistiek, architectuur of geneeskunde. Het mooie aan dit initiatief vind ik dat die kinderen eigenlijk ook heel snel te verrassen zijn en heel snel gelukkig worden van ogenschijnlijk kleine dingen. Dat doet me ook wel realiseren hoe bevoorrecht ik zelf ben (geweest). Ik vind het heel belangrijk dat deze kinderen uit Amsterdam West ook die kansen krijgen en daar draag ik graag aan bij.

Wat doe je meestal op vrije dagen?
Uitslapen! Ik ben namelijk geen ochtendmens. Het liefste bezoek ik daarna (met vriendin en kind) één van de toffe musea in Amsterdam, zoals Huis Marseille of Het Stedelijk. Of ga ik op een zonnige zondag naar de geitenboerderij in het Amsterdamse bos. Als het warm is dan mag een frisse duik in het water bij Durgerdam niet ontbreken. En om de dag af te toppen ga ik graag uit eten in één van de vele lekkere restaurants in de stad.

Wat vind je de leukste dag van de week?
Maandag vind ik de meest interessante dag. Dan zetten we alles voor de week op een rij en bespreken we met elkaar waar we aan werken als een collectief. We doen op maandag ook nieuwe boodschappen bij Marqt, dus er is lekker veel keuze tijdens de lunch. Er zijn verse bloemen en het kantoor is schoon. Een dag met veel headspace voor een frisse start. Daarvan krijg ik echt zin in de dingen die komen gaan. Maandagavond houd ik ook altijd mijn agenda leeg, omdat ik het fijn vind om na die rust van het weekend geleidelijk de week in te rollen. Maandag is ook een fijne dag om ‘s avonds een inspirerende docu te kijken, of die aflevering van Zondag met Lubach in te halen.

Als je morgen op reis zou kunnen vertrekken naar waar dan ook in de wereld, waar zou je dan heen gaan, hoe en waarom?
Naar Japan, met het vliegtuig. Ik vind het wel moeilijk dat het alleen met het vliegtuig kan, maar voor dit soort reizen vind ik het toch waard omdat ik het heel inspirerend vind om nieuwe culturen te leren kennen. Toen Multitude 5 jaar bestond ben ik met Roos en Nick naar Tokio gegaan. Achteraf merkte ik echt dat ik nog niet uitgekeken was in Japan, dus zou ik graag meer van het land willen zien. Lekker eten, mooie architectuur (Tadao Ando!) en een fascinerende cultuur.

Welke opdrachtgever is het je droom om mee samen te werken?
ASN Bank. Als trotse klant ben ik het niet altijd even eens met de manier waarop hun marketinguitingen eruit zien. En bovendien verdient hun app ook wel een remake. Ik zou graag zien dat er meer mensen voor ASN zullen kiezen vanwege een goede app. Ze kunnen het veel aantrekkelijker maken voor een nieuwe generatie.

Wat voor tips zou je geven aan organisaties of individuen die een duurzaam idee hebben maar niet weten waar/hoe ze moeten starten?
Mij bellen omdat ik het heel leuk zou vinden om erover mee te denken! Maar vooral ook zorgen dat je met gelijkgestemden in gesprek raakt om je te laten inspireren over de mogelijkheden. En op zoek gaan naar belangenvertegenwoordigers, zoals Social Enterprise NL, en bijvoorbeeld werkplekken zoals Impact Hub, waardoor je altijd omringd bent door de juiste mensen om zulke ideeën voort te brengen. Ook vind ik het belangrijk om zo snel mogelijk het idee visueel maken en prototypes te creëren om het concept tot leven te laten komen. Niet perse in deze volgorde, trouwens.